برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نگاهی به دیدگاههای سیاسی امام هادی در word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نگاهی به دیدگاههای سیاسی امام هادی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نگاهی به دیدگاههای سیاسی امام هادی در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نگاهی به دیدگاههای سیاسی امام هادی در word :

مقدمه

اکثر حکومتهایی که در طول تاریخ بر پایه معارف شیعه امامیه شکل گرفتهانـد، در پی تحقق اهداف و منویات دین اسلام بودهانـد کـهعمـدتاً در قـرآن و سـنت و سـیره معصومین: خلاصه میشد. پرداختن به آموزههای ائمه معصـومین؛ بـهخصـوص در عرصه اندیشه سیاسی برای شناخت هر چه بهتر سیاست از منظر اسلام و شـیعه، امـری مهم و ضروری بهنظر میرسد. از سوی دیگر، در روزگار معاصر که نظریـات متعـددی در حوزه مباحث سیاسی وجـود دارد و بـالطبع هـر یـک نیـز پیـروان خـود را دارنـد، ضرورت دارد شیعه نیز به این موضوع از منظر اعتقادی خود بپردازد و آن را دستمایـه تفکر و اندیشهورزی متفکران و دغدغهمندان دینی قرار دهد.

در این نوشتار به دیدگاههای سیاسی امام هادی7 که از لابهلای مناظرات، مکاتبـات، ادعیه، زیارات و بیانات آن حضرت استخراج شده، اشاره میشود. شـرایط بسـیار سـخت سیاسی ـ اجتماعی1 حاکم بـر دوران امـام هـادی و محصـوربودن ایشـان2 از یـکسـو و موقعیت خطیرشان به جهت نزدیکی با ولادت امام موعود شیعه و بالطبع لزوم رویآوردن به تقیه مضاعف، موجب شد که آن حضرت، مجال چندانی برای ارائه دیدگاههای سیاسی خویش نداشته باشند. به همین دلیل و در جهت پاسخ به هـدف اصـلی مقالـه کـه تبیـین دیدگاههای سیاسی امام هادی7 است، مجبـور شـدیم برخـی از دیـدگاههـای کلـی آن حضرت را که هم در عرصه سیاست و هم در غیر حوزه سیاست مصداق و کـاربرد دارد، مورد تحلیل و تفسیر قرار دهیم. به عبـارت دیگـر، مـا از منظـر سیاسـی بـه ایـن سـخنان نگریستهایم و تفسیری سیاسی از آنها ارائه دادهایم؛ همچنان کـه بـا تغییـر منظـر مـیتـوان بسیاری از آیات قرآن کریم را سیاسـی تفسـیر کـرد؛مـثلاً خطـاب عـام قـرآن کـریم کـه میفرماید: »اى کسانی که ایمان آوردهاید، چرا چیزى میگویید که انجام نمیدهیـد؟3« بـا نگاه سیاسی، معنای متفاوتی از معنای رایج خود میگیرد و آن را ابتدا، متوجه مسـؤولین و صاحبمنصبان حکومتی میکند (رجحان، 1389ش، ص(16؛ اگر چه در مورد سایر مردم نیز قابل انطباق است. بر این اساس، برای تبیین دیدگاههای سیاسـی امـام هـادی7 لازم

است از منظری متفاوت و با دیدی اجتماعی و سیاسی بـه برخـی گـزارههـای صـادره از سوی آن حضرت، نگاه کنیم تا بتوانیم به سؤال اصلی تحقیق، پاسخی درخور دهیم.
نکته دیگری که لازم است در مقدمه مورد اشاره قـرار گیـرد، امـا بـه دلیـل ماهیـت کلامی آن و عدم ارتباط مستقیم با دیدگاههای سیاسی امام در این مقاله بـه آن پرداختـه نشده، این است که امام هادی7 به دلیل حاکمیت شرایط تقیه و عدم دسترسی آسـان مردم به آن حضرت، نگران مسأله امامت بعد از خود بودند. این دغدغه، وقتی بیشتر رخ مینماید که بدانیم امام، فرزندی بزرگتر از امـام حسـن عسـکری7 بـه نـام ابـوجعفر داشتند که در زمان حیات آن حضرت از دنیا رفت. این نگرانی از آن جهت بود که برای بسیاری از شیعیان این پیشفرض به وجود آمده بود کـه امامـت بـه فرزنـد ارشـد امـام پیشین میرسد. ازاینرو، امکان گمراهی آنان وجود داشت.4 به همین دلیل، امام هادی با اشاره به امامت امام حسن عسکری، سعی بـر آن داشـتند تـا زمینـه گمراهـی طیفـی از شیعیان را از بین ببرند.5

رویکرد کلان به سیاست و حکومت

.1 امامان شیعه؛ الگو و مرجع سیاست

امام هادی7 با زیارت جامعه کبیره و زیـارت امیرالمـؤمنین7 در روز غـدیر

(ابن مشهدی، 1419ق، ص(268، اوصاف امام شایسته و عادل را تبیین نمـوده و مـردم را به پیروی از ایشان دعوت کرده است. آن حضرت، در زیارت جامعه، ائمه معصـومین:
را به عنوان صاحبان حقیقی حکومت و کسانی که جوهره سیاست را به خوبی مـیداننـد، معرفی کردهاند6 و آنها را محور حق دانستهانـد.7 یکـی از زیرمجموعـههـای ایـن حـق و حقانیت که در مباحـث سیاسـی شـیعه، مـورد توجـه قـرار مـیگیـرد، منازعـات آنهـا بـا حکومتهای جبار زمان خودشان و حق ولایت و زمامداری است. بنابراین، امـام بـا ایـن بیان، حق ولایت و حکومت را تنها در انحصار معصومین میدانند.
امام هادی در بخش دیگری از این زیارت، راه نجـات مـردم را روی آوردنشـان بـه

8
ائمه اطهار میدانند.طبعاً اولین و مهمترین جلوه رویآوردن به امامان شیعه، پیـروی از

شورستانی اصغری محمدرضا و علیخانی اکبرعلی 7/هادی امام سیاسی هایدیدگاه به نگاهی

167 ش

68پیاپی /شمارهدوم / هجدهم سال

168

دستورات آنها و روش و منش آنها در حوزه سیاست و اجتماع است. دستیابی بـه صـلاح دین و دنیا و برقراری عدالت که قرآن کریم از اهداف رسالت انبیاء بیـان فرمـوده اسـت،9

باید هدف اصلی در هر حکومت دینی باشد و این هدف در پرتو امامت پیشوایان معصوم قابل تحقق است؛ چرا که نظام امامت، جلـوهگـاه کامـل حاکمیـت الهـی و طریقـه نبـوی است10 (جوادی آملـی، 1391ش، ج8، ص.(173 در اندیشـه امـام هـادی7 در امتـداد خلافت معصومین در دوران غیبت، فقها و علمای دین قرار دارند که باید حافظ و پیشـرو راه حق و عدالت باشند و مردم و جامعه را از خطر انحراف، نجات دهند. آن حضـرت در مورد اهمیت نقش علما و فقها معتقد بودند که اگر علمای دین در دوران غیبت نباشند تـا دعوتکننده به دین الهی11 و راهنماییکننده به سوی او باشند و بـا دلایـل مـتقن از دیـن خداوند دفاع کننـد و بنـدگان ضـعیفالایمـان را از دامهـای شـیطان برهاننـد و همچـون کشتیبانی که مانع از انحراف کشتی به چپ و راست است، دلهای این افراد را از انحراف حفظ کنند، مردم از دین خدا برمیگردند. به راستی که این دانشمندان نزد خدا برتر از بقیه هستند12 (حسنبنعلی8، 1409ق، ص345؛ طبرسی، 1403ق، ج1، ص.(18

.2 نوع نگاه به دنیا و قدرت

یکی از مهمترین ویژگیهـای هـر نگـرش و مکتـب سیاسـی کـه خـط مشـیهـا و سیاستگذاریهای بعدی نیز بر آن مبتنی است، نوع نگاه به دنیا و قدرت و حکومت است.

در جهانبینی اسلامی،اساساً دنیـا و متعلقـات آن کـه قـدرت و حکومـت نیـز یکـی از آنهاست امری گذرا و بیارزش تلقی میشود وصرفاً زمـانی ارزش دارد کـه بتـوان بـه وسیله آن حقی را احقاق یا عدالتی را برپا کرد و یا باطلی را از بین برد.13 امـام هـادی، حاکمان جائر گذشته را اینگونه توصیف میکنند:

بر بلندای کوهها شـب را بـه سـحر آوردنـد؛ در حـالی کـه مـردان چیـره و نیرومندی از آنان پاس میدادند، ولی آن قله کوهها برایشان سودی نبخشـید؛ از پناهگاههایشان بیرون کشیده شدند و در زیر خاک، قرار گرفتند و چـه بـد جایی را برای رحل اقامت برگزیدند. پـس از آنکـه در قبرهـای خـود قـرار

گرفتند، فریادزنی بر آنها بانگ زد: کجا رفت آن دستبنـدها؟ کـو آن تـاج و تختها؟ و کجاست آن زر و زیورها؟ کجا رفت آن چهـرههـا کـه بـا نـاز و نعمت، پرورش یافته و مقابل آنها پردههای گرانبهای نـازک آویختـه بودنـد؟ هنگامی که از آنها این سـؤال مـیشـود، قبرهایشـان از طـرف آنهـا جـواب میدهند: آن چهرهها هم اکنون محل آمد و شد کرمهای لاشهخوار شـدهانـد.

عمرهای دراز خوردند و آشامیدند و اکنون پس از آن همـه عـیش و نـوش، خود خوراک کرمها شدهاند14 (مسعودی، 1385ق، ج4، ص.(94

این نوع نگرش امام هادی7 نشان میدهد که در دستداشتن قـدرت و حکومـت صرفاً برای لذتهای دنیوی و تسلط بر دیگران ارزش نـدارد و عاقبـت آن پشـیمانی و از دستدادن آخرت است، مگر اینکه در چارچوب کلان » دنیا، مزرعـه آخـرت« بتـوان بـا احقاق حق و اجرای عدالت به بندگان خدا خدمت کرد.

.3 همکاری یا عدم همکاری با حکومت

امام هادی7 اهمیت تقویت حکومـت حـاکم عـادل و تضـعیف حکومـت حـاکم غاصب و جائر را مورد تأکید قرار دادهاند. یکی از یاران ایشان برای آن حضرت، نامهای نوشت و در مورد کارکردن در دستگاه عباسیان سؤال کرد. امام در جواب فرمودند: اگـر این کارکردن و داخل دستگاه ایشانشدن به اجبار صورت گرفته باشد، مـانعی نـدارد و در این صورت، بنده در پیشگاه خداوند معذور است؛ ولی در غیر این صورت، نـاروا و ناپسند است و ناگزیر اندکش بهتر از زیادش میباشد. او میگوید: به امام عـرض کـردم هدف من از داخلشدن در این دستگاه، یافتن راهی برای ضربهزدن به آنها بـرای انتقـام است ـ در این صورت چه حکمی دارد؟ـ امام در جواب فرمودند: »در این صـورت، نهتنها این کار حرام نیست؛ بلکه اجر و ثـواب نیـز دارد15« (ابـن ادریـس،1410ق، ج3،


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید