مقاله مدیریت بحران در word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مدیریت بحران در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مدیریت بحران در word
مقدمه
بلایای طبیعی
مدیریت در شرایط بحران
تعریف بحران :
بحران در سازمان:
شناخت بحران:
خصوصیات بحران:
مدیریت بحران چیست؟
چگونگی رویارویی و مقابله با بحران:
شناسایی مشکل:
اهم مشکلات ایجاد شده
تشکیل ستاد بحران
ارائه راه کار های حل اساسی مشکل
راه حل نهایی:
منابع
مقدمه
بلایای طبیعی
همچون سیل و زلزله وآتشفشان،صاعقه-آتش سوزی های مهیب جنگلها-سو نامی- بروز ناگهانی امراض خطرناک مانند ایدز- سارس- آنفولانزای مرغی- طوفان و گردباد و مواردی از این قبیل که برخی از آنها بدلیل توسعه روز افزون صنعت بشری بوجود می آید هر ساله جان هزاران انسان را گرفته و خسارات سنگینی نیز ببار می آورد
چالشهای اینچنین همواره مشکلات عدیده ای پیش روی دولت ها گذاشته است و آنها را مجبور به چاره جویی های گوناگون نموده است که شامل پیشگیری و کاهش خسارات تا حد ممکن بوده است.به عنوان مثال ساختمان سازی بر اساس معیار های مهندسی جهت مقابله با خسارت های جانی و مالی زلزله،ایجاد سد ها و سیل بندها جهت مقابله با سیلاب های گوناگون و مواردی از این قبیل می باشد.این راه کار های بلند مدت جهت مقابله با حوادث می باشند.امّا مرتّباً مواردی پیش می آید که اتفاقات غیر منتظره توأم با خسارات و مشکلات فراوان مالی و جانی برای ساکنین شهر ها و روستاها بوجود می آید
مثل زلزله بم در دی ماه سال 82 که منجر به مرگ حدود 40000 نفر از مردم و خسارات سنگین مالی و جانی گردید.در چنین مواردی بهترین راه حل فوری تشکیل ستاد های مدیریت بحران جهت کاهش خسارات جانی و مالی و حل معضلات بوجود آمده است
مدیریت در شرایط بحران
تعریف بحران
تعریف بحران به علت اینکه تاکنون در خصوص آن توافقی میان صاحبنظران پدید نیامده
کار ساده ای نیست،واژه بحران که معادل CRISIS در زبان انگلیسی است از پزشکی وارد علوم اجتماعی و اقتصادی شده است.در پزشکی وضعیت بحران به وضعیتی اطلاق می شود که ارگانیسم دچار بی نظمی شده و به خطر افتاده است.برخی عقیده دارند که در
زمینه مسائل اجتماعی هم زمانی که جامعه و سازمان از نظم عادی خارج و دچار آشفتگی می شود وضعیت بحرانی حاکم می گردد.در نهایت بحران به صورت زیر تعریف شده است
” بحران شرایط غیر عادی است که در آن مشکلات ناگهانی و پیش بینی نشده ای پدید
می آید و در چنین شرایطی ضوابط و هنجار ها و قوانین مرسوم دیگر کار ساز نیست “
بحران در سازمان
اکثر سازمانهای اقتصادی،اجتماعی،سیاسی و ….. در زمان های خاص با بحران روبرو می گردند.امروزه بحران در سازمانهای اقتصادی نمود بیشتری دارد که ناشی از بحران پولی و انرژی و رکود تورمی اقتصاد است و از طرف دیگر بحران در سازمانهای اقتصادی با بحران در محیط زیست،جهش تکنولوژی و انفجار اطلاعات و ارتباطات روز به روز تشدید می شود.بحران های اقتصادی خود زمینه ساز ایجاد بحران های اجتماعی در جوامع و سازمان ها شده اند.پیچیدگی های سازمان های اجتماعی و گستردگی ارتباطات میان جوامع خود منجر به بحران های جدیدی شده است
همه مطالب عنوان شده فوق لزوم شناخت بحران و تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به آن را برای ما روشن می سازد.در حقیقت وجود بحران،فشار را بر مدیران افزایش می دهد
عواملی نظیر تورم،کمبود منابع اولیه،انرژی،کیفیت نامطلوب،نارضایتی کارکنان،مسائل اجتماعی،مسائل روانی،نیز تشدید کننده فشار بر مدیران جهت اداره سازمان هایی هستند که با بحران روبرو می باشند.اگر بخواهیم مطلب فوق را به طور منسجم ارائه دهیم می- توان گفت مدیران سازمان های امروزی تحت پنج نوع فشار قرار دارند که به شرح زیر
می باشد
اولین فشار از ناحیه زیستی می باشد.فضای زیستی روز بروز تحت تاثیر فعالیت سازمان های تولیدی تحت فشار بیشتری ناشی از آلودگی قرار می گیرند.این مسئله بخصوص
برای مدیران در ایران علیرغم کم بها بودن آن دارای اهمیت خاصی می باشد
دومین فشار از فضای اجتماعی سرچشمه می گیرد.فضای اجتماعی به تدریج با تکثیر نهاد ها و سازمان ها پیچیده تر می شود و باعث یک رشته عکس العمل زنجیره ای می گردد
سومین فشار از ناحیه فضای اطلاعاتی است.مدیران امروز نیاز به اطلاعات گسترده تری دارند تا بتوانند روابط واحد های خود را با محیط پیچیده و متغیر پیرامون سامان دهند و تعادل شکننده را حفظ کنند.بطور کلی می توان گفت که تمام سازمانها و نهاد ها و واحد های تولیدی برای حل مشکلات بیش از پیش به اطلاعات نیاز پیدا می کنند.مساله فوق علی الخصوص برا ی مدیران ایرانی که به نظر می رسد در این مورد دچار ضعف هایی می باشند حائز اهمیت است
چهارمین فشار از ناحیه فضای سیاسی جامعه است.قدرتهای سیاسی امروزه دارای پیچیدگی های زیادی هستند که بر روی سازمان های جامعه تاثیر می گذارند.زیرا امروزه روابط میان سازمان ها و نهاد های دولتی گسترش یافته و نظارت قدرت حاکمه بر فعالیت های سازمانها بیشتر اعمال می شود
پنجمین فشار از ناحیه افکار عمومی است.افکار عمومی با گسترش نظامهای اطلاعاتی و ارتباطی و رسانه ها بیش از پیش در جریان فعالیت شرکت ها و سازمان های مختلف قرار می گیرد و از آنجا که عملکرد این سازمان ها در زندگی جامعه اثر دارد نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد.همه مسائل فوق وظیفه مدیریت را روز به روز مشکل تر و پیچیده تر می کند بحران در مدیریت را عمیق تر می سازد.علاوه بر فشار های فوق مشکلاتی نظیر کمبود مواد اولیه،کمبود سهمیه ارزی،مسائل اجتماعی،مسائل اقتصادی، تورم،فشار های روانی،فشار های سیاسی و… .مدیران امروزی جوامع را احاطه کرده اند و سبب ایجاد شرایط بحرانی شده اند
شناخت بحران
در بحران هدف های عمده به خطر افتاده است و فرصت برای تصمیم گیری نیز کم است و حادثه پیش آمده کاملاً غیر منتظره و غافل گیر کننده می باشد.در چنین شرایطی دیگر نمی توان از روش های معمول برای نشان دادن عکس العمل استفاده کرد.مدیریت در چنین حالتی بیش از هر چیز به تجربه،مهارت،سرعت،هوشمندی،خلاقیت و موقع سنجی نیاز دارد و با توجه به اطلاعات موجود باید هر چه سریع تر موضوع ارزیابی و نسبت به آن اقدام شود
بدیهی است هر چه اطلاعات موجود بیشتر و نظام اطلاعاتی کارا تر و توانایی بیشتری در پردازش سریع اطلاعات باشد،تصمیمات اخذ شده می تواند بهترین نتایج ممکنه را به بار آورد.در چنین شرایطی معمولاً به علت دستپاچگی و شتاب زدگی و هم چنین حاد بودن موضوع،تصمیم گیران معمولا دستخوش اختلاف نظر شدید می شوند و میان آنها درگیری پدید می آید که موضوع را مشکل تر می سازد.لازمه رفع اختلاف آن است که تصمیم- گیران در چنین شرایطی تلاش کنند با حفظ خونسردی با یکدیگر بحث و گفتگو کنند
انواع بحران و شرایط هر کدام به شرح زیر می باشد
1- بحران نو ظهور:
در این بحران وضعیت تهدید شدید است و بحران پیش آمده بدون سابقه و کاملا غیر- منتظره می باشد و فرصت کافی برای تصمیم گیری نیز وجود ندارد
2- بحران آرام:
در این حالت تهدید کم است و فرصت برای تصمیم گیری زیاد ولی حادثه غیر مترقبه می باشد.تصمیم گیران باید از فرصت موجود برای جمع آوری اطلاعات بحث و گفتگواستفاده کرده و بهترین تصمیم را اخذ نمایند
3- بحران تصادفی:
در این حالت بحران به وجود آمده تهدید اساسی نیاورده است ولی غافل گیری شدید است و زمان نیز برای تصمیم گیری کوتاه می باشد.اگر تصمیم گیری درست انجام نشود ممکن است بحران تشدید شده و تهدید زیادی به وجود آورد. غالباً چون تهدید زیاد نیست تصمیم گیران به آن به اندازه کافی توجه نمی کنند ودر نتیجه بعداً گرفتار می شوند
4- بحران انعکاسی:
در بحران تهدید شدید است و زمان عکس العمل کوتاه ولی غافلگیری وجود ندارد چون از قبل وقوع چنین حادثه ای قابل پیش بینی بوده است
5- بحران تعمقی:
در بحران تهدید شدید است ولی هم زمان کافی برای عکس العمل وجود دارد و هم بحران قابل پیش بینی بوده است و در نتیجه تصمیم گیران هم می توانند مقدمات کار را از قبل فراهم کنند تا غافل گیر نشوند و هم فرصت کافی برای جمع آوری اطلاعات و بحث و گفتگو داشته باشند
6- بحران های روزمره:
در چین حالتی هم تهدید کم است وهم زمان برای تصمیم گیری زیاد است و یک بحرانی می باشد که افراد با آن هر چند مدت یک بار با آن روبرو می شوند و معمولاً روشهای مقابله با این بحران نیز از قبل مشخص می شود
7- بحران اجرایی:
تهدید کم،زمان عکس العمل زیاد و بحران قابل پیش بینی می باشد.باید مقدمات کار طوری فراهم شود تا در فرصت کوتاه بحران بوجود آمده بتوان بهترین تصمیم را گرفت
تمام موارد فوق جنبه های مختلف بحران می باشد که لازم است مدیران از قبل برنامه خاصی در خصوص نحوه برخورد با هر کدام از بحران های بالا داشته باشند تا عوامل غافلگیری نتوانند تهدید و باعث تشدید بحران شود
خصوصیات بحران