مقاله کمال گرایی در معماری مسلمانان در word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کمال گرایی در معماری مسلمانان در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کمال گرایی در معماری مسلمانان در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله کمال گرایی در معماری مسلمانان در word :
چکیده
دین اسلام دینی فراگیر و جامع در تمام عرصه ها محسوب می شود که هدف آن سعادت بشر و هدایت او در مسیر کمال می باشد. مکتب اسلام دینی است که مسائل مادی بشر را با معنویات پیوند زده و هیچگاه این دو مقوله را از همدیگر جدا ندانسته است. همین امر معماری و هنر را جزیی از دین قرار می دهد.
معماران مسلمان کوشیده اند تا از اصول و اعتقادات و مبانی دین اسلام در آثار خود بهره گرفته و هنری را ارائه دهند که بازتابی از امور عبادی و اعتقادی آنها باشد و در حد توان، آثارشان را به درجه ای از مقبولیت و شایستگی برسانند. موضوع مقاله حاضر در رابطه با اصل کمال گرایی و تلاش مستمر در جهت رشد و رستگاری فرد و جامعه است که آن را در زمره ی ارزش های بنیادی در حکمت عملی انسان محسوب می کنند. معماران مسلمان در هنگام بر پا ساختن هر بنایی به جنبه های تعالی آن توجه داشتند و سعی می نمودند که کار آنان همواره در نقطه اوج قرار داشته باشد که همین امر سبب کمال بخشیدن به معماری آنان گشت. حال سوالی که مطرح می شود این است که منشأ کمال در اثر معمار مسلمان چیست؟آیا کمال در دین اسلام با کمال گرایی معماری مسلمانان رابطه ای دارد؟
این مقاله بر آن است که ابتدا به بیان نقش دین باوری معمار مسلمان در اثر معماری وی بپردازد، سپس به بررسی مقوله کمال در دین اسلام بپردازد و اینکه آیا کمال گرایی در معماری مسلمانان که به عنوان یکی از شاخص های مطرح در آثار معماران مسلمان است، از این امر نشأت می گیرد؟ علاوه بر این کمال گرایی به صورت عملی نیز در مقرنس- یکی از ابداعات معماری مسلمین که آن را می توان از جمله شاخص ترین الگوهای تبلور کالبدی مملو از عشق و عقاید مذهبی معماران مسلمان است- مورد بررسی قرار گرفته است.
واژگان کلیدی: کمال گرایی، معماران مسلمان، خدا محوری، دین باوری، مقرنس
مقدمه
دین اسلام فعالیت های بشر را در راستای تقرب و رضای خداوند شکل داده و مسیر هدایت را از گمراهی مشخص کرده است به طوری که فرد با تبعیت از دستورات دین اسلام می تواند مسیر هدایت را از ضلالت تمییز دهد. این دستورات اسلام در تمامی زمینه ها وجود دارد و معماری از این امر مستثنی نیست.
عوامل گوناگونی بر اثر معمار مسلمان تأثیر می گذارند؛ این عوامل چند دسته اند، گونه ای زاییده دین باوری فردند، گونه
ای دیگر ناشی از تفکرات اجتماعی اند و ;
معمار مسلمان با پذیرفتن دین اسلام، مراتب دین باوری خود را آغاز نموده و این دین باوری او در تمامی کارهایشان متجلی می شود. هر آنچه که دین باوری او قوی تر باشد جهت دهی اش به هنرمند مسلمان در راستای حرکت در مسیر تقرب الهی قوی تر است. معمار مسلمان اثر خود را به سان وسیله ای برای تقرب الهی می بیند و آن را وسیله ای برای انجام عبادت و وظیفه می داند.
دین باوری معمار مسلمان از عوامل مؤثر بر هویت معماری مسلمانان تلقی می شود که موفقیت آثار معماری مسلمانان نیز برگرفته از همین ایمان است. دین باوری همانند معیاری است که نقش تعیین کننده برای معمار مسلمان دارد.
اصولی از این دین باوری منتج می شود که نقش مهمی را درراستای شکل گیری اثر معماری مسلمان دارد. یکی از این اصول، کمال گرایی در معماری است که در این مقاله به نقش آن به عنوان یکی از شاخص های مطرح در آثار معماری مسلمانان پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا به طرح مسئله و بیان ضرورت تحقیق پرداخته و سپس اهداف مورد نظر و روش تحقیق مورد استفاده بیان شده است. در ادامه به بررسی نقش کمال وکمال گرایی در زندگی مسلمانان و سپس در معماری پرداخته شده و سپس با توجه به مطالب نظری مطرح شده، موضوع در یکی از ابداعات معماری مسلمین مورد بررسی قرار گرفته است.
طرح مسئله و ضرورت تحقیق:
در دوران پس از ظهور اسلام، معماری مسلمانان به عنوان بخش عظیمی از میراث فرهنگی و هنری جهان اسلام مطرح شد. این معماری از عناصر معماری قبل از اسلام مانند معماری ایرانی استفاده و برداشت نمود و نهایتاً شالوده های معماری مسلمانان با ترکیبی از معماری گذشته و فرهنگ اسلامی شکل گرفت. نقش کمال گرایی معماران مسلمان در بوجود آمدن آثار معماری مسلمانان را می توان از جمله ویژگی های این معماری دانست. مقاله حاضر قصد دارد که به بررسی رمز و رازهای این شاخص معماری مسلمانان بپردازد و درصدد پاسخ گویی به سوالات زیر است:
دین باوری معمار مسلمان چگونه در اثر معماری وی بازتاب پیدا می کند؟ اصول منتج شده از دین باوری معمار مسلمان کدامند؟
کمال گرایی به عنوان یکی از اصول دین باوری در معماری مسلمانان چه نقشی را ایفا می کند؟
موضوع مقاله حاضر نیز در راستای ضرورت بررسی مسائل فوق شکل گرفته و قصد آن دارد که به نقش کمال گرایی معماران مسلمان به عنوان یکی از عوامل مؤثر در پدید آوردن آثار معماری مسلمانان بپردازد و این عامل را به عنوان یکی از شاخص های این معماری مطرح نماید. در زمینه فرضیه های تحقیق حاضر، با توجه به موارد مطرح شده و موضوع تحقیق، فرضیه ها به این صورت تدوین شده اند: معماران مسلمان برای توجه بهره وران به صفت کمال خداوند، بناها را همانند مظاهری از آیه های حق تعالی ایجاد می نمودند. رابطه میان معماران مسلمان با آثارشان در پی عبادت خداوند و رضای وی تنظیم شده است.
اهداف تحقیق:
از جمله اهداف مقاله حاضر، شناخت و بررسی ویژگی کمال در ذات خداوند و در اسلام است که مسلمین در معماری خود از آن بهره گرفته اند که به صورت تئوری مورد مطالعه قرار می گیرد و سپس به صورت عملی نیز مورد بررسی قرار داده شده است. اهداف اصلی تحقیق حاضر عبارتند از:
الف: معنای لغوی کمال ب: کمال در اسلام( آیا اسلام دین کاملی است؟)
ج: کمال به عنوان یکی از صفات خداوند د: تأثیر دین باوری بر معماری مسلمین ه: کمال در معماری مسلمانان
با توجه به اهداف مذکور، تحقیق حاضر شامل دو بخش است:
بخش نظری که پیرامون کمال گرایی معماران مسلمین شکل گرفته است و در بخش عملی که این شاخص معماری مسلمین را در مقرنس که یکی از شاخص های کمال گرایی می باشد،؛ به صورت نمونه موردی، مورد بررسی قرار داده است.
روش تحقیق:
در تحقیق حاضر از روش تحقیق تحلیلی استفاده شده است. روش و ابزار مورد استفاده تحقیق نیز از روش کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک مکتوب می باشد. بدین منظور در قسمت نظری با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک مکتوب استفاده شده و ضمن مراجعه به منابع و مأخذ موجود در دسترس، سعی شده تمام وجوه ممکن مسئله مورد توجه قرار داده شود. در بخش مطالعه موردی نیز براساس مطالعات نظری، سعی شده که موضوع مورد بحث در عنصر معماری (مقرنس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
بخش اول: کمال به چه معناست ؟
“کمال:- انجام یافتن و تمام شدن
– تمام شدن و کمال در ذات و صفات هر دو استعمال شود و گویند کملت محاسنه
– تمام و تمامیت( مقابل نقص)
– کمال مطلوب، غایت آرزو، بزرگ امید، ایده آل
– آراستگی صفات
– کمال بر دو نوع است؛ کمال اول آن است که شیء در حد ذات کامل می شود. مثلاً ناطق کمال اول است برای انسان، زیرا اگر ناطق نباشد انسان محقق نمی شود. کمال ثانی آن است که شیء در صفاتش کامل شود. مثل اینکه انسان مهندس است یا کاتب، چه انسان در حد ذاتش محتاج به آنها نیست و ممکن است ذات انسان باشد و مهندس و کاتب نباشد. پس این صفت مهندس و کاتب کمال ثانی هستند برای انسان”(دهخدا، 1351،(161
بخش دوم: رابطه میان صفت کمال خداوند و کمال انسان
صفت کمال خداوند به چه معناست؟
وقتی می گوییم خداوند کمال مطلق و نامتناهی است، مقصود از آن، همان »صفات جمال« خدا از قبیل »علم« و »قدرت« و »حیات« و »اراده« است. هرگاه بنده اى در پرتو پیمودن راه اطاعت، گام در درجات کمال می گذارد، از نردبان کمال بالا می رود؛ مقصود این است که کمال وجودى بیشترى به دست آورده و علم بیشتر، قدرت زیادتر، اراده اى نافذتر و حیاتی جاودانه تر، پیدا می کند. در این صورت می تواند از فرشته بالاتر و از کمالات بیشترى بهره مند گردد.
بشر، پیوسته خواهان آن است که بر جهان تسلّط پیدا کند. و کارى را که بشرهاى عادى نمی توانند انجام دهند انجام دهد.
راه صحیح که سعادت هر دوجهان در آن نهفته است، این است که راه خضوع را در برابر خداى جهان پیش گیرد و با پیمودن راه بندگی، مقامات و قدرت هایی به دست آورده و سرانجام برخود و جهان مسلّط گردد.
پیامبر گرامی (صلی االله علیه وآله وسلم) در ضمن حدیثی به مقامات بلند سالکان راه حق و پویندگان راه عبودیت و بندگی اشاره نموده، سخن پروردگار را چنین نقل می فرماید:
» ما تقرب الی عبد بشیء أجب الی مما افترضت علیه و انه لتقرب الی بالنافله حتی احبه، فاذا احببته کنت
سمعه الذى یسمع به و بصره الذى یبصر به و لسانه الذى ینطق به ویده التی یبطش بها، ان دعانی، أحبته و إن سألنی اعطیته).« کلینی، ص (352 »هیچ بنده اى به وسیله ى کارى، نسبت به من تقرب نجسته که محبوب تر از انجام فرایض بوده باشد. (آنگاه فرمود:)
بنده ى من با گزاردن نمازهاى نافله آنچنان به من نزدیک می شود که او را دوست می دارم. وقتی او محبوب من شد، من گوش او می شوم که با آن می شنود، و چشم او می شوم که با آن می بیند و زبان او می گردم که با آن سخن می گوید، و دست او می شوم که با آن حمله می کند. هرگاه مرا بخواند اجابت می کنم و اگر چیزى از من بخواهد می بخشم.«
“دقت در این حدیث، ما را به عظمت کمالی که انسان در سایه ى انجام فرایض پیدا می کند، به خوبی رهبرى می کند، در این حالت، قدرت درونی انسان به حدى می رسد که با قدرت الهی صداهایی را که با نیروى عادى نمی شنود، می شنود، صور و اشباحی را که دیدگان عادى را یاراى دیدن آنها نیست، می بیند. در نتیجه خواسته هاى او جامه عمل پوشیده، حاجت هاى او برآورده می شود، جاى شک نیست که مقصود از این که خدا چشم و گوش او می گردد، این است که دیده
او در پرتو قدرت الهی، نافذتر و گوش او شنواتر و قدرت او گسترده می گردد”.( سبحانی، 1383،
170 ـ (171